Верховна Рада України ухвалила в цілому Закону України «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій» (законопроєкт № 8371).

За це на засіданні парламенту 20 серпня 2024 року проголосували 265 народних депутатів, серед яких від фракції «Слуга народу» – 173, від «Європейської солідарності» – 25, від «Батьківщини» – 17, від «Голосу» – 18, від групи "Платформа за життя та мир", - 1, від групи «Довіри» – 11, від «За майбутнє» – 9 та позафракційних – 11. 

Метою ухваленого закону є заборона діяльності Російської православної церкви (РПЦ) в Україні, та припинення діяльності релігійних організацій України афілійованих з нею, у встановленому законом порядку.

Верховна Рада України ухвалює цей Закон … зважаючи на збройну агресію Російської Федерації проти України, підтримку цієї агресії Російською православною церквою і відзначаючи, що численні протиправні дії Російської православної церкви та підлеглих їй релігійних організацій на території України створюють загрозу національній та громадській безпеці, правам і свободам громадян України.

Президент України та Уряд, ініціюючи цей закон, наголошували, що РПЦ є інструментом впливу російської влади і пропаганди ідеології «русского міра». Більш того, РПЦ є релігійним центром, який всіляко підтримує збройну агресію Російської Федерації проти України та активно сприяє воєнним злочинам й злочинам проти людяності. 

Відповідно до статті 2 Закону України «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій» іноземні релігійні організації можуть здійснювати діяльність в Україні, за умови, що їхня діяльність не шкодить національній або громадській безпеці, охороні публічного порядку, здоров’ю чи моралі, правам і свободам інших осіб. 

Зазначена стаття Закону наголошує, що на території України заборонена діяльність іноземних релігійних організацій, які відповідають одночасно таким критеріям: 

1) знаходяться в державі, яка визнана такою, що здійснила або здійснює збройну агресію проти України та/або тимчасово окупувала частину території України; 

2) прямо або опосередковано (в тому числі через публічні виступи керівників або інших органів управління) підтримують збройну агресію проти України.

У разі якщо діяльність іноземної релігійної організації відповідає визначеним критеріям, про що стало відомо після набрання чинності цим Законом, заборона діяльності такої іноземної релігійної організації здійснюється шляхом внесення змін до частини першої статті 3 цього Закону. 

Скасування заборони діяльності в Україні іноземних релігійних організацій, встановленої цим Законом, здійснюється шляхом внесення змін до цього Закону.

Як пояснюють депутати і урядовці за допомогою цього Закону Україна вживає заходів щодо захисту свободи віросповідання від впливу держави-агресора та захисту свого населення від ворожої пропаганди, закликів до насильства і геноциду українського народу, що поширюються РПЦ та афілійованими з ними релігійними організаціями в Україні. 

Згідно з законом, діяльність релігійних організацій, афілійованих з РПЦ, не допускається – такі організації припиняються у судовому порядку. Їхній перелік буде затверджений наказом Державної служби України з питань етнополітики та свободи совісті (ДЕСС) та оприлюднений на її офіційному вебсайті. 

Законом передбачена процедура розірвання зв’язків таких релігійних організацій з РПЦ. Крім того, РПЦ не може бути власником і учасником юридичних осіб, зареєстрованих в Україні.

Закон України «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій» складається з п’яти статей. Водночас, прикінцевими та перехідними положеннями закону вносяться зміни до низки інших законів:

* Цивільного процесуального кодексу України;

* Кодексу адміністративного судочинства України;  

* Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» (вносяться зміни до статтей 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 24, 30 та доповнюється статтею 51);

* Закону України «Про оренду державного та комунального майна»;

* Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»;

* Закону України «Про заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну»;

* Закону України «Про прокуратуру».

Слід зазначити, що цим Законом вносяться зміни до статті 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна». Тепер органи влади зможуть передавати релігійним організаціям в безоплатне користування або позичку державне або комунальне майно з числа культових будівель чи споруд із метою проведення богослужінь, релігійних обрядів, церемоній, процесій, ритуалів, молитов, служінь, релігійних зібрань, релігійної освіти та забезпечення інших видів релігійної практики. Порядок передачі такого майна релігійним організаціям визначить Кабінет Міністрів України.  

Ухвалений закон набуває чинності через місяць з дня його офіційного опублікування. При цьому через дев'ять місяців набуває чинності окрема норма закону, яка дає можливість ДЕСС звертатися до суду з позовом про припинення діяльності релігійних організацій, щодо яких встановлено зв’язок із РПЦ. 

Нагадаємо, що 17 серпня члени Всеукраїнської Ради Церков і релігійних організацій зробили заяву з приводу захисту свободи віросповідання, забезпечення духовної незалежності України та засудження діяльності РПЦ як співучасниці кривавих злочинів російських загарбників проти людяності в Україні.