9 травня 2025 року Кабінет Міністрів України прийняв дві постанови в контексті реалізації положень Закону України «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій», а саме, постанову № 543 «Про затвердження Порядку проведення дослідження щодо питання наявності ознак афілійованості релігійної організації з іноземною релігійною організацією, діяльність якої в Україні заборонена» та постанову № 541 «Про затвердження Порядку розгляду питання щодо підтвердження фактів використання релігійної організації для пропаганди ідеології «русского міра».

Порядок проведення дослідження щодо питання наявності ознак афілійованості релігійної організації з іноземною релігійною організацією, діяльність якої в Україні заборонена (далі - Порядок), затверджений  постановою Кабінету Міністрів України № 543,визначає процедуру дослідження щодо питання наявності встановлених частиною другою статті 51 Закону України “Про свободу совісті та релігійні організації” ознак афілійованості релігійної організації, що діє в Україні, з іноземною релігійною організацією, діяльність якої в Україні заборонена відповідно до статті 3 Закону України “Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій”. Нагадаємо, що відповідно до статті 3 зазначеного Закону в Україні заборонена діяльність Російської православної церкви.

Відповідно до зазначеного Порядку для проведення дослідження Державна служба з етнополітики та свободи совісті (ДЕСС) формує склад дослідницької групи з-поміж посадових осіб ДЕСС. Рішення про визначення кількісного і персонального складу дослідницької групи оформлюються наказами ДЕСС. Дослідження може проводитися за власною ініціативою ДЕСС та за зверненням органу державної влади, органу місцевого самоврядування, об’єднання громадян, інших осіб. 

Про проведення дослідження ДЕСС видає наказ із зазначенням підстав для проведення дослідження, найменування релігійної організації, щодо якої проводиться дослідження, дати початок його проведення. Повідомлення про початок дослідження має бути оприлюднене на офіційному веб-сайті ДЕСС не пізніше ніж за один робочий день до початку його проведення. 

Для встановлення ознак афілійованості ДЕСС під час проведення дослідження відповідно до Порядку може: 

⁃ звертатися до органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб про надання інформації, пояснень, документів, витягів з публічних електронних реєстрів, які необхідні для здійснення дослідження та встановлення наявності або відсутності ознак афілійованості; 

⁃ використовувати висновки релігієзнавчої експертизи, інформацію, надану іншими центральними органами виконавчої влади, дані публічних електронних реєстрів, а також інформацію, отриману від фізичних та юридичних осіб, з медіа та інших відкритих джерел; 

⁃ проводити опитування священнослужителів, церковнослужителів, осіб, які працюють у релігійній організації на виборних посадах для з’ясування обставин діяльності релігійної організації. Під час такого опитування ДЕСС має право використовувати засоби аудіо-, фото- або відеофіксації. 

Оцінка ознак афілійованості здійснюється за критеріями, визначеними частиною десятою статті 16 Закону України “Про свободу совісті та релігійні організації”. 

За результатами дослідження ДЕСС видається один із таких наказів: 

1) про виявлення ознак афілійованості релігійної організації, визначеної частиною першою статті 51 Закону України “Про свободу совісті та релігійні організації”; 

2) про відсутність ознак афілійованості релігійної організації, визначеної частиною першою статті 51 Закону України “Про свободу совісті та релігійні організації”.

У разі виявлення ознак афілійованості в наказі ДЕСС зазначаються: 

 ⁃ найменування релігійної організації, щодо якої виявлено ознаки афілійованості; 

 ⁃ дата початку та завершення дослідження стосовно конкретної релігійної організації, щодо якої виявлено ознаки афілійованості; 

 ⁃ виявлені ознаки афілійованості. 

Порядок розгляду питання щодо підтвердження фактів використання релігійної організації для пропаганди ідеології “русского міра”, затверджений постановою Кабінету Міністрів України№ 541, визначає процедуру розгляду питання щодо підтвердження фактів використання релігійної організації для пропаганди ідеології “русского міра”.

Предметом розгляду питання є інформація про використання релігійної організації для пропаганди ідеології “русского міра”. Розгляд питання здійснюється за ініціативою ДЕСС та/або за заявою (повідомленням, зверненням тощо) органу державної влади, органу місцевого самоврядування, фізичної та/або юридичної особи. 

У разі коли заява (повідомлення, звернення тощо) або відомості, отримані працівником ДЕСС під час виконання посадових обов’язків, містять інформацію, аудіо-, фото-, відеоматеріали, які дають підстави вважати, що релігійна організація використовується для пропаганди ідеології “русского міра”, ДЕСС видає наказ про здійснення розгляду питання з одночасним утворенням та затвердженням складу групи з розгляду питання щодо підтвердження фактів використання релігійної організації для пропаганди ідеології “русского міра”, до складу якої включаються працівники ДЕСС, а також представники інших органів державної влади, наукових установ. 

Виявлення неодноразових фактів використання релігійної організації для цілей поширення пропаганди ідеології “русского міра” підтверджується висновком, що затверджується наказом ДЕСС. У разі відсутності неодноразових фактів використання релігійної організації для цілей поширення пропаганди ідеології “русского міра” ДЕСС припиняє розгляд питання, про що видає відповідний наказ. 

Нагадаємо, що 20 серпня 2024 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій», реалізація якого передбачає прийняття низки підзаконних актів. Крім вищезазначених нормативно-правових актів, 31 січня 2025 року Кабінет Міністрів України в контексті реалізації положень вказаного Закону прийняв постанову № 107 «Про затвердження Порядку надання індивідуального погодження на відносини та/або зв’язки, та/або комунікації з іноземною релігійною організацією, діяльність якої в Україні заборонена». 

На теперішній час Уряду на виконання зазначеного Закону залишається прийняти постанову про Порядок передачі релігійним організаціям культового майна в безоплатне користування або позичку державного або комунального майна, яке є культовим майном, зокрема  культовою будівлею, спорудою, з метою проведення богослужінь, релігійних обрядів, церемоній, процесій, ритуалів, молитов, служінь, релігійних зібрань, релігійної освіти та забезпечення інших видів релігійної практики.

Фото: Вечірній Київ