Парламент розгляне низку законопроєктів, які стосуються релігійної діяльності

16:15
2548
Читайте на русском

Серед найбільш резонансних ініціатив – законопроєкт № 0931 щодо протидії дискримінації, проєкти Закону «Про медіа» та «Про працю». 

Повний перелік законопроєктів, які парламентарі розглянуть у період з лютого до 17 липня 2020 року, міститься у затвердженому порядку денному третьої сесії Верховної Ради України, повідомляє Інститут релігійної свободи.

Настороженість релігійної спільноти викликав той факт, що законопроєкт № 0931 (щодо гармонізації законодавства у сфері запобігання та протидії дискримінації із правом Європейського Союзу), несподівано опинився у переліку законопроєктів, готових до розгляду у другому читанні.

Очікувалося, що цей проєкт буде вказано серед питань, які доручається доопрацювати для розгляду на сесії, адже голова профільного Комітету з прав людини Дмитро Лубінець публічно пообіцяв учасникам мітингу, що текст законопроєкту № 0931 буде переглянуто за результатами діалогу з Всеукраїнською Радою Церков і релігійних організацій. Крім цього, Міністр культури, молоді та спорту Володимир Бородянський також запевнив представників ВРЦіРО під час особистої зустрічі, що законопроєкт № 0931 не розглядатиметься у парламенті до того часу, поки не буде випрацювана компромісна редакція, яка влаштує релігійну спільноту та захистить свободу вираження поглядів в Україні.

Читайте також:  Чому законопроєкт 0931 є небезпечним для віруючих і свободи слова

Натомість проєкти Закону «Про медіа» (реєстр. № 2693 та альтернативний № 2693-1) будуть доопрацьовуватися для розгляду у першому читанні. При цьому Всеукраїнська Рада Церков і релігійних організацій направила свої поправки до цієї ініціативи профільному Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики.

На думку ВРЦіРО, проблемними є положення п.3 частини 1 статті 37 цього проекту про заборону поширення висловлювань, що є дискримінаційними щодо окремих осіб та їх груп, за що передбачається штраф у розмірі від 23 615 до 236 150 гривень для друкованих медіа та навіть цілковите блокування для онлайн-медіа. Таке формулювання є вкрай небезпечним для свободи слова та вираження поглядів в Україні, адже дискримінаційними можна назвати широке коло пропозицій і ініціатив.

"Викликають занепокоєння положення проєкту Закону про медіа (реєстр. № 2693), які забороняють релігійним організаціям засновувати, володіти чи управляти аудіовізуальними медіа (ч. 3 статті 21 проєкту), подібно як це робив атеїстичний, ідеологічно заангажований радянський режим", – заявила ВРЦіРО.

Також буде доопрацьовуватися проєкт Закону України «Про працю» (№ 2708) разом із альтернативними проєктами, які готуються до першого читання. Кожен із проєктів передбачає окремі виключення з антидискримінаційних положень у сфері трудових відносин, які покликані врахувати специфіку релігійних організацій.

Однак недоліком є те, що ці виключення не беруть до уваги відмінності, винятки чи переваги, а також випадки обмеження прав працівників, передбачені саме внутрішніми настановами релігійних організацій. Серед них можуть бути: заборона жіночого священства (православні і католицькі церкви, іудейські та мусульманські спільноти), целібат для католицьких священників та православних єпископів, моральні вимоги для інших працівників, зокрема неприпустимість одностатевих стосунків та ґендерно-рольових девіацій. У цій частині цей законопроєкт має бути доповнений робочою групою, утвореною при Комітеті з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.

При цьому Верховна Рада вирішила відхилити без розгляду, за висновками профільних комітетів, законопроєкт № 1104 про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності релігійних організацій (автор – В. Новинський) та законопроєкт № 2404 про порядок повернення у власність релігійних організацій культових будівель, їх комплексів (автор – В.Рабінович).

Інститут релігійної свободи
irs.in.ua

Підпишіться на сторінку ІРС в Facebook і Twitter – експертний погляд на законодавство і релігійне життя в Україні та світі.